Hvor stort telt trenger du til ditt hageselskap?

Hagefest med telt som lokalet, er egnet for mange ulike festlige arrangementer, firmafest, sommerfest, avsluttinger osv.

  • Hvor stort telt trenger du til ditt hageselskap

Hvor stort telt trenger du til ditt hageselskap?

Hagefest med telt som lokale er egnet for mange ulike festlige arrangementer, firmafest, sommerfest, avsluttinger osv. I denne bloggen forsøker vi å belyse noen av tommelfinger reglene du kan ta hensyn til når du velger størrelse på teltet. Vi tar utgangspunkt i den festen som er den største for mange, nemlig bryllup, men innlegget kan godt brukes som utgangspunkt for andre type fester også

Planleggingen - Start med gjestelisten. Det mest avgjørende aspekt ved beregning av et teltstørrelse er å vite hvor mange personer du vil invitere. Et anslag holder til å begynne med, men sørg å være innenfor +/- 40 personer.
Hva skal du bruke teltet til?
Du må også vite hva slags aktiviteter å bruke teltet til. For eksempel er dette teltet bare for servering eller bare for seremonien? Vil du ha et dansegulv, og hva slags musikk, altså planlegger du å ha et band eller en DJ?
Hvis du planlegger å spise under teltet, må du vite om middagen skal serveres ved bordene eller enbuffet.
Før du bestiller teltet, husk å sjekke at det er plass til det, en åpen plass vil for eksempel tillate mye større telt enn en urban bakgård. Tenk på plass tilgjengelig når du setter opp gjestelisten.

Beregninger sitteplasser
Det er flere grunnleggende formler for å bestemme mengden av arealet som trengs. Hvis duplanlegger å plassere dine middagsgjester ved rundebord (av typen 8-10 personer på hvert bord), tenkt på minst 10 kvadratmeter per bord med stoler. Planlegger du avlange bord med for eks 8 personer ved hvert bord ( ca 2,5 meter lange bord) beregner du cirka 9 kvadratmeter per bord.
Teater-stil oppsette for en bryllupseremoni med klappstoler vil kreve cirka 0,7 kvadratmeter per person.

Beregninger for dansegulv
Planlegger å ha dansegulv, bør du ha en ganske god idé om hvor mange som vil benytte seg avdet. Hvis de fleste av gjestene er over 65 år, kan du med stor sannsynlighet anta at andelen som benytter danse gulvet er minimal, alder kan være en god indikator sammen med din kjennskap til gjestene. Et godta anslag på dansegulvets størrelse er 3 personer per kvadratmeter. For et bryllup med 100 gjester, er et godt estimat på dansegulvets størrelse rundt 5 x 7 meter.

Beregninger for underholdning
Hvis du skal ha en scene for et band eller DJ, sørg for å ta hensyn til deres utstyr behov. Et 4 manns band trommesett og forsterkere trenger en scene på minst 4 x 5 meter, husk å spørre bandet om de vil ha med lydteknikker og hva denne trenger av plass. En DJ kan vanligvis klare seg med et selskapslokale bord eller to. Jeg vil anbefale en 3 x 3 meter plass som et utgangspunkt for en DJ.

Beregninger for mat
Et servert måltid tar mindre plass inne i selve teltet, men du må tenke på hva noen din leverandørtrenger av plass til forberedelser. Dette kan kreve et ekstra telt i nærheten av hovedteltet. Hvis du planlegger en buffet, sørg for at du tar høyde for at dine gjester har plass til å gå på mellom bordene, litt plass mellom bordene og en midtgangen for eksempel, og et område for selve buffet bordet. Dette kan kreve opp til 10 kvadratmeter ekstra per 8 personers banket bord.

Beregninger for hovedbordet
Ikke glem deg selv! Enten du ønsker et forhøyet område for 20 av de nærmeste med følge eller et kjæreste bord for to, sørg for å tillate god plass. For eksempel vil et forhøyet langt hovedbord for 8trenger minst 20 kvadratmeter.

Til slutt tenk igjennom type telt du ønsker. Pass på at du får oppgitt innvendige mål på telt (spesielt viktig på oppblåsbare selskapstelt), på tradisjonelle stålramme telt, sjekk om det er stolper inne i teltet. I så fall må du ta hensyn til at stolpene opptar innvendig plass. Du ønsker ikke en stolpe pådansegulvet ditt for eksempel! Du må altså omgå disse stolpene i teltet ditt og innrede rundt de.
polene i oppsettet av teltet. Se på bilder av teltene før du bestiller, det visuelle kan påvirke totalopplevelsen av ditt bryllup mye for deg og dine gjester.